VLIEGENDE HOLLANDER DE FILM

VLIEGENDE HOLLANDER - DE FILM 

‘Holland Opera stroopte de mouwen op en stak een wereldberoemd verhaal in een nieuw jasje. Smaakvolle details zijn tekenend voor de gehele productie: niets is zo maar. ‘Der Fliegende Holländer’ revisited, geregisseerd door Joke Hoolboom vaart op de eclectische muziek van Niek Idelenburg. De uitwerking van deze in crisistijden opgetuigde performance is knap geslaagd’. Dagblad Trouw ★★★★ Frederike Berntsen

De Schipper van de Vliegende Hollander wil koste wat kost als eerste schipper Oost Indië bereiken via de kortste route, namelijk rond de Kaap. De Hollander heeft haast en besluit al op Paaszondag uit te varen. Zijn bemanning wil niet vertrekken, want als de kerkklokken luiden mag niemand uitvaren. Rond de Kaap komt het schip in een verschrikkelijke storm terecht, maar de kapitein zweert dat hij zijn reis zal volbrengen. Vervloekt door de duivel moet hij en zijn bemanning eeuwig blijven rondvaren op zee. 

Trailer

muziek

De sage van de Vliegende Hollander is mede beroemd geworden door de gelijknamige opera van Richard Wagner. Niek Idelenburg gaat de uitdaging aan om een nieuwe kameropera te componeren. Zijn muziek laat zich omschrijven als een fusion van neo-barok en modern klassiek. 

Enkele muzikale uitgangspunten:

In de barokperiode stond de 'tritonus' symbool voor het 'kwaad'. Een tritonus, ook wel 'diabolo in musica' (duivel in muziek) genoemd is een interval zoals bv de afstand tussen b-f. Componisten als Berlioz in zijn Faust; Benjamin Britten in zijn 'War Requiem' en Saint Saens in zijn 'Dance Macabre' gebruikten het interval om hel en verdoemenis uit te beelden. Ook Idelenburg gebruikt het als thematisch uitgangspunt voor de Duivel. 

Bach wordt in muzikaal opzicht ook wel 'God' genoemd. Als God de mensheid oproept om vertrouwen te hebben, horen we haar dat doen met een beroemde choral melodie. Andere verwijzingen van Idelenburg naar Bach klinken door in de driehoek God-Schipper-Senta; zij vormen daarmee naast een dramatische, een muzikale 3-eenheid.

Al is het een nieuw gecomponeerde opera, Wagner mocht niet ontbreken in deze Vliegende Hollander. Hij maakte op 21 jarige leeftijd zijn opera in 2 maanden tijd en componeerde een ouverture bestaande uit delen die ook later terugkomen in zijn opera. Een deel hiervan is te horen na de proloog. Muziek van Wagner in een nieuw klankidioom voor klein ensemble. 

Team

Creatie muziek: Niek Idelenburg | concept en regie: Joke Hoolboom | Video: Ruben Pest | Decor: Douwe Hibma | Kostuumontwerp: Martijn Kramp | Lichtontwerp: Maarten Warmerdam | Geluidsontwerp: Tom Gelissen