Organisatie & Makers

Holland Opera Team
Niek Idelenburg Artistieke leiding

Niek voltooide de dirigentenopleiding aan het Conservatorium van Amsterdam. Aan het conservatorium van Utrecht studeerde hij cum laude af voor klassiek zang. Hij zong in een groot aantal jeugdopera's zoals: Romeo & Zeliha, Ruimtevlucht en Reinaert de V. Niek dirigeerde o.a. Jonathan Dove's The Day After, Orfeo Underground en Divorce of Figaro.

In de zomer van 2020 componeerde Niek zijn eerste opera: Vliegende Hollander. Hiervoor werd hij genomineerd voor de Matthijs Vermeulenprijs. In 2021 componeerde hij Dwaalhuis, een kameropera om dementie voor kinderen en jongeren bespreekbaar te maken. Voor zijn compositie Angry Match Girl werd hij genomineerd voor de BUMA Music Award 2022. Zijn composities worden uitgegeven door Donemus. Niek is onlangs onderscheiden met de Andreas penning van Amsterdam voor zijn bijdrage aan de klassieke muziek, de muziekbeleving van kinderen en jongeren en voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van nieuw talent in de kunstwereld.

Joke Hoolboom Algemene leiding

Joke studeerde aan de Hogeschool voor de kunsten Amsterdam en werkte als actrice o.a. bij de Appel en Hollandia. Al tijdens haar studie speelde ze mee in Mozart's Don Giovanni o.l.v. Jan Willem de Vriend, die daarmee zijn eerste opera dirigeerde. Dit bijzondere project vormde voor haar het begin van haar interesse en liefde voor opera. In 2016 regisseerde ze zelf een zeer positief ontvangen Don Giovanni.

In 2017 ontving Joke de YAM-award voor Roodhapje als beste internationale jeugdopera. Joke is ook gediplomeerd cameraman, samen met een camerateam maakt ze van alle producties speelfilms die worden uitgezonden door de NPO. Naast begeleiden van nieuw talent in de jeugdopera zet Joke zich in als dramaturg. Ze is tevens verantwoordelijk voor de sponsor en fondsenwerving van Holland Opera.
 

Geertje van Raak Zakelijk assistent

Geertje studeerde filosofie aan de Universiteit Utrecht en Tilburg University. Muziek en theater zijn haar met de paplepel ingegoten. Nu werkt ze als zakelijk assistent voor Holland Opera. Een organisatie die mooie producties maakt ondersteunen vindt ze dan ook het leukste werk dat er bestaat. Naast haar werk voor Holland Opera heeft ze een passie voor koorzang en zingt ze in diverse koren.

Voor zzp'ers, vrijwilligers en andere externen die met Holland Opera werken is Geertje de vertrouwenspersoon.

Kees Jan van Loveren Productieleiding

Kees Jan heeft na een lange loopbaan in de fiscale wereld zijn hart gevolgd en is gaan werken in de cultuursector. Na een mooie tijd bij de Militaire Muziek is de in het Soesterkwartier getogen en woonachtige Amersfoorter sinds juni 2021 werkzaam als productieleider.

Naast Holland Opera is Kees Jan ook werkzaam in de mars- en showwereld als show-choreograaf en instructeur.

Anne Hoekema Marketing

Anne studeerde in 2015 af aan de opleiding Kunst en Economie richting Theater management aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Sindsdien heeft ze bij verschillende organisaties in de culturele sector gewerkt. 

Anne is opgegroeid met hart voor theater en muziek.

Guus den Breeje Bureaumedewerker en coördinatie vrijwilligers

Guus heeft een achtergrond als IT-specialist en is tegenwoordig een goede bekende in het Amersfoortse culturele circuit. 

Behalve voor Holland Opera werkt zij ook voor verschillende initiatieven die de lokale samenhang versterken. Denk aan broedplaatsen, jeugdtheater en de organisatie van Kaalstaart, het festival voor bètakunst en nieuwe ambachten en Guus is erbij.

Gijs de Jonge Productiemedewerker

Na een vooropleiding slagwerk aan het conservatorium besloot Gijs, Kunst en Economie met als specialisatie theater(productie) te gaan studeren aan de HKU. Tijdens zijn opleiding heeft hij stage gelopen bij Stage Entertainment als productie-assistent. Na zijn stage was hij voorstellingsleider bij verschillende operavoorstellingen en locatie producent bij November Music. 

Maris de Jong Educatie

Maris studeerde in 2019 af van de opleiding tot Docerend Theatermaker aan ArtEZ University of the Arts Zwolle. Sindsdien geeft ze veel theaterles aan voornamelijk de jonge doelgroep, zowel binnen het onderwijs als daarbuiten. Maris haar liefde voor muziek is met de paplepel ingegoten, zo speelt ze bijvoorbeeld al van jongs af aan hoorn. Bij Holland Opera is Maris verantwoordelijk voor de educatieprojecten.   

Makers
Douwe Hibma Decorontwerper

Douwe studeerde kunst en design aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en theatervormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sinds 2000 werkt Douwe als ontwerper en bouwer van theaterdecors. Daarbij beweegt hij zich tussen locatietheater, special effects en opera. Sinds 2005 ontwerpt hij voor Holland Opera decors.

Een greep uit producties voor Holland Opera: Uitvinders, Suikertantes, Don Giovanni. Dit jaar ontwerpt Douwe het decor voor Reinaert de V.

Bregje van Balen Kostuumontwerper

Bregje van Balen heeft 18 jaar lang gedanst bij het Nederlands Dans Theater. Bregje was altijd al geïnteresseerd in kostuumontwerp. Haar eerste kostuums ontwierp ze dan ook voor de jaarlijkse NDT Workshop en kleine dansprojecten.

Na haar danscarrière is ze opgeleid in kostuumontwerp aan de Baruch Mode Academie. Bregje werkt sindsdien inter- nationaal als kostuumontwerper bij onder andere The Royal Ballet Londen, Norwe- gian National Ballet, les grands Ballets de Montreal and Stuttgart Ballet.

Bregje ontwierp eerder de kostuums voor de producties: Kersentuin en Reinaert de V. van Holland Opera.

Duda Paiva Poppenontwerper

Duda Paiva maakt voorstellingen waarin dans en poppen centraal staan. Associatieve, verhalende voorstellingen waarin mensen met verschillende achtergronden en leeftijden zich kunnen herkennen.

Duda is de poppenmaker en choreograaf van de jeugddanspoppenopera Reinaert de V.

Oene van Geel Componist

Oene is kunstenaar, violist en componist. Hij componeert in een brede waaier van stijlen en ensembles: van Amsterdam Sinfonietta tot David Kweksilber bigband en van Calefax tot Pynarello.

Voor Holland Opera componeerde hij eerder: Feeks, 4 Musketiers en Meermeisje. Vorig seizoen maakte hij de muziek voor Reinaert de V. naar een libretto van Simon van der Geest.

Simon van der Geest Schrijver

Simon groeide op in een piepklein dorpje tussen eindeloze weilanden. Hij volgde de toneelschrijfopleiding in Utrecht en schrijft nu boeken, gedichten en toneelstukken, het liefst voor kinderen. Daarnaast bezoekt hij veel scholen en bibliotheken en geeft hij toneel(schrijf)workshops en lezingen.

Voor Holland Opera schreef Simon eerder Zwanenmeer. Simon schreef het libretto voor Reinaert de V.

Melvin Fraenk Choreograaf

Melvin studeerde aan de opleiding School for New Dance Development (choreografie) en is afgestudeerd aan de Academie voor Theater & Dans Amsterdam (ATD) met als specialisatie Urban Contemporary (Dans). Melvin is DOX club coördinator en werkzaam op de ATD als docent bij de School for New Dance Development. Ook geeft hij les bij de transculturele opleiding Docent Dans en de opleiding Contemporary Dans.

Eerder danste Melvyn in de operaproductie the Tempest van Holland Opera. Zomer 2024 doet hij de choreografie van Bluebeard. Hij is ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van de dans en muziekeducatieprojecten van Holland Opera samen met DOX.

Anne-Maartje Lemereis Componist

Anne-Maartje schreef haar eerste compositie toen ze vier jaar was en is er daarna nooit meer mee opgehouden. Ze studeerde piano en compositie aan het conservatorium van Utrecht. Anne-Maartje is sinds juni 2019 als componist verbonden aan KASKO. Ze is tevens oprichter van 'In de Knop'. Hiermee zet ze zich in om compositieonderwijs te bieden aan kinderen en jongeren én om jonge makers te ondersteunen in het maken van eigen werk. Anne-Maartje is onlangs tot Componist des Vaderlands benoemd voor de periode 2024-2026. 

Voor Holland Opera componeerde ze Odiezee. Deze productie gaat in het najaar van 2024 op tournee.

Abdelkader Benali Schrijver

Abdelkader Benali werd geboren in Marokko. Als klein jongetje kwam hij naar Nederland. Zijn ouders vestigden zich in Rotterdam, waar zijn vader een slagerij begon. Abdelkader maakte zijn debuut met de roman 'Bruiloft aan zee'.

Voor Holland Opera schreef hij het libretto van Odiezee, deze productie gaat in het najaar van 2024 op tournee.

Pim Veulings Choreograaf

Pim Veulings (1981) studeerde af met een bachelor dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Als danser werkte hij o.a. voor Landestheater Linz, Welsh National Opera, Opera en Ballet Kunsthuis Vlaanderen en Nationale Opera en Ballet Amsterdam.

In 2015 maakte Pim zijn eerste ballet ‘Dance of the Furies’ voor De Nederlandse Reisopera, waarna hij vele samenwerkingen begon in opera, muziektheater en hedendaagse dansstukken. "In mijn werk creëer ik spanning door gebruik te maken van een nauwgezette bewegings-taal. Puur en eerlijk. In deze zoektocht naar poëzie combineer ik het abstracte met de werkelijkheid." Hij maakte producties voor o.a: Cello-octet, Ragazze Quartet, Via Berlin en de Reisopera.

Voor Holland Opera maakt hij de choregrafie voor de nieuwe kerstproductie: Koekjes

Rianne Meboer Regisseur

Rianne studeerde aan de toneelschool van Maastricht en deed de mime-opleiding in Amsterdam. Als actrice werkte ze o.a. bij Bonte Hond, Golden Palace en Het Houten Huis. Bij Holland Opera regisseerde ze eerder: Eendje Buitenbeentje en de Vos de Raaf en het Meisje. Onlangs regisseerde ze: Odiezee naar een libretto van Abdelkader Benali op muziek van Anne-Maartje Lemereis. Odiezee gaat op tournee in het najaar van 2024.

Yuri Schreuders Lichtontwerp

Yuri Schreuders studeerde af in 2012 aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Academie voor Theater en Dans, waar hij zich specialiseerde als lichtontwerper. Sindsdien maakt hij lichtontwerpen voor verschillende gezelschappen zoals Jakop Ahlbom Company, Maas TD en Toneelgroep Oostpool.

Voor Holland Opera ontwierp hij het licht voor Divorce of Figaro, Dwaalhuis, Kersentuin en Odiezee.

Tom Gelissen Geluidsontwerper

Tom studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag – Klassiek Slagwerk en Art of Sound. Tom: "Bij het maken van een geluidsplan, de keuze van de geluidsapparatuur en de plaatsing hiervan, hou ik rekening met wat er op het podium gebeurt. Ik volg de zangers, luister hoe zij zingen (hard of zacht, hoog of laag) en hoe ze bewegen. Verder luister ik naar de instrumentalisten, welke instrumenten ze bespelen, hoe ze deze bespelen en waar hun plek op het podium is.

Iedereen in het publiek, vooraan of achteraan, moet alles goed kunnen horen."

Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren.