
Organisatie
Directie & Bestuur
Artistiek directeur | Niek Idelenburg | |
Algemeen directeur | Joke Hoolboom | |
Dagelijkse organisatie | ||
Productieleiding | Kees Jan van Loveren | |
Zakelijk medewerker | Geertje van Raak | |
Bureau & kassa | Guus den Breeje | |
Marketing | Anne Hoekema | |
Productiemedewerker | vacature | |
Raad van Toezicht |
||
Voorzitter | Freek Rijna | |
Lid | Hiske Land | |
Lid | Martijn Hassink | |
Lid | Jeannette Franken | |
Lid | Cok van Veen | |
Comite van aanbeveling |
||
Lucas Bolsius | Burgemeester Amersfoort | |
Dieuwertje Blok | Presentator Radio 4 en het Sinterklaasjournaal | |
Johan Dorrestein | voormalig directeur Cello Biennale & NBE | |
Jan Willem de Vriend | Dirigent Orchestre National Lille & Stuttgarter Phil |
Team
Joke Hoolboom | Algemene leiding
Joke studeerde aan de Toneelschool van Amsterdam en werkte als actrice o.a. bij de Appel en Hollandia. Al tijdens haar studie speelde ze mee in Mozart's Don Giovanni o.l.v. Jan Willem de Vriend, die daarmee zijn eerste opera dirigeerde. Dit bijzondere project vormde voor haar het begin van haar interesse en liefde voor opera. In 2016 regisseerde ze zelf een zeer positief ontvangen Don Giovanni.
In 2016 ontving Joke tevens de YAM-award voor Roodhapje als beste internationale jeugdopera. In 2019 regisseerde Joke een nieuwe operaversie van King Lear, waarvan ze tevens het libretto schreef. Joke is ook gediplomeerd cameraman, samen met Ruben Pest en Ard van der Veldt maakt ze van alle producties speelfilms die worden uitgezonden door de NPO.
Niek Idelenburg | Artistieke leiding
Niek studeerde directie aan het Conservatorium van Amsterdam. Aan het conservatorium van Utrecht studeerde hij cum laude af voor klassiek zang. Hij zong in een groot aantal (jeugd)opera's zoals: Romeo & Zeliha, Tantes, Roodhapje en Blauwbaard. Niek dirigeerde o.a. King Arthur, The Day After en Zauberflöte/Requiem.
In de zomer van 2020 componeerde hij zijn eerste opera: Vliegende Hollander. Deze opera voor 6 instrumenten en 6 zangers werd genomineerd voor de Matthijs Vermeulenprijs. Voor zijn composities in Mijs met de zwavelstokjes is Niek genomineerd voor de BUMA Music Award 2022. Zijn composities worden uitgegeven door Donemus
Kees Jan van Loveren | Productieleiding
Kees Jan heeft na een lange loopbaan in de fiscale wereld zijn hart gevolgd en is gaan werken in de cultuur sector. Na een mooie tijd bij de Militaire Muziek is de in het Soesterkwartier getogen en woonachtige Amersfoorter sinds juni 2021 werkzaam als productieleider.
Naast Holland Opera is Kees Jan ook werkzaam in de mars- en showwereld als show-choreograaf en instructeur
Anne Hoekema | Marketing
Anne studeerde in 2015 af aan de opleiding Kunst en Economie richting Theater management aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Sindsdien heeft ze bij verschillende organisaties in de culturele sector gewerkt.
Anne is opgegroeid met hart voor theater en muziek.
Guus den Breeje | Bureaumedewerker en coordinatie vrijwllligers
Guus heeft een achtergrond als IT-specialist en is tegenwoordig een goede bekende in het Amersfoortse culturele circuit.
Behalve voor Holland Opera werkt zij ook voor verschillende initiatieven die de lokale samenhang versterken. Denk aan broedplaatsen, jeugdtheater en de organisatie van Kaalstaart, het festival voor bètakunst en nieuwe ambachten en Guus is erbij.
Douwe Hibma | Decorontwerper
Douwe studeerde kunst en design aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en theatervormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sinds 2000 werkt Douwe als ontwerper en bouwer van theaterdecors. Daarbij beweegt hij zich tussen locatietheater, special effects en opera. Sinds 2005 ontwerpt hij voor Holland Opera decors.
Een greep uit producties voor Holland Opera: Blauwbaard, Don Giovanni, Roodhapje, Uitvinders, en zijn favoriet: STYX.
Tom Gelissen | Geluidsontwerper
Tom studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag – Klassiek Slagwerk en Art of Sound. Tom: "Bij het maken van een geluidsplan, de keuze van de geluidsapparatuur en de plaatsing hiervan, hou ik rekening met wat er op het podium gebeurt. Ik volg de zangers, luister hoe zij zingen (hard of zacht, hoog of laag) en hoe ze bewegen. Verder luister ik naar de instrumentalisten, welke instrumenten ze bespelen, hoe ze deze bespelen en waar hun plek op het podium is.
Iedereen in het publiek, vooraan of achteraan, moet alles goed kunnen horen
Ralph Kooijman | Educatie | Workshops
Ralph studeerde in 2012 af als regisseur aan de Toneelacademie van Maastricht. Sinds 2011 is hij de vaste workshopleider en regisseur van de educatieprojecten van Holland Opera.
Zijn manier van werken is zeer aanstekelijk en inspirerend voor de honderden kinderen waar hij projecten mee maakt. Dit is o.a. Van boek tot podium. Een project waar kinderen vanuit een boek aan de slag gaan met een script en muziek.