Midsummer Nightmare '25

In het betoverde bos zien we Oberon en Titania tijdens een echtelijke ruzie. Een hartsvriendin heeft op haar sterfbed haar kind toevertrouwd aan Titania. Oberon is dodelijk jaloers op de aandacht die Titania aan het kind schenkt en geeft Puck, de bos-sater, de opdracht om het sap van een toverplant halen. Als dit magische sap bij iemand in de ogen wordt gedruppeld, zal de persoon verliefd worden op het eerste levende wezen dat hij ziet zodra hij wakker wordt.

A Midsummer Night's Dream van Shakespeare in de mix met The Fairy Queen van Henry Purcell. Een tocht vol ontmoetingen in de overweldigende natuur en de duistere gangen van Fort Rijnauwen.

Speellijst

Dag
Datum
Tijd
Speelplek - Locatie
Telefoon
 
wo
25 jun 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
try out
Geweest
vr
27 jun 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
Avant premiere
za
28 jun 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
Premiere
zo
29 jun 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
zo
29 jun 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
vr
04 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
vr
04 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
za
05 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
za
05 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
do
10 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
do
10 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
vr
11 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
vr
11 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
za
12 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
za
12 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
zo
13 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
zo
13 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
vr
18 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
vr
18 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
za
19 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
za
19 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
zo
20 jul 2025
17:00
Fort Rijnauwen - Bunnik
zo
20 jul 2025
21:00
Fort Rijnauwen - Bunnik

Foto's

Trailer

Locatie

Fort Rijnauwen Vossegatsedijk 5, Bunnik.

met de (ov) fiets is het 5 kilometer vanaf Utrecht Centraal (20 minuten fietsen) 

met de auto Parkeren op Fort Rijnauwen is niet mogelijk. Je kunt parkeren bij P4 op de Sorbonnelaan (1500 meter lopen). Bij het Theehuis is beperkt parkeergelegenheid voor bezoekers die minder goed ter been zijn, vanaf hier is het nog 500 meter lopen.

met het ov vanaf Utrecht Centraal de tram naar de Uithof halte padualaan. Vanaf daar is het 2 kilometer lopen. (30 minuten)

Vanuit Amersfoort: neem bus 202 naar de Uithof. 

Controleer op de dag zelf of het openbaar vervoer schema nog klopt: ov9292.nl

Creatie

muziek: Henry Purcell | arrangementen: Jesse Passenier | concept & regie: Joke Hoolboom | co-regie: Rianne Meboer | choreografie: Feadan McCall | decor Douwe Hibma | lichtontwerp: Yuri Schreuders | kostuumadvies: Bregje van Balen | poppen: Duda Paiva | coaching jongNBE: Jesse Faber en Janneke Groesz

Uitvoering

Main characters: Donij van Doorn, Josje Eijkenboom, Sinan Arat, Oscar Verhaar, Rick Zwart

Choir of Elves: Kristina Archer, Suzanne Charite, Vanessa Guinadi, Elise te Kaat, Liselotte Sitters, Madeleine Treilhou, Daphne van Zundert.

Ensemble: JongNBE (Nederlands Blazers Ensemble) Sinan Arat: ney | Iara de Carvalho Perillo fluit | AnaiTelletxea Aguilera hobo | Salome Etter klarinet | Celia Matamoro fagot | Silvan van den Boom saxofoon | Sybren Faber hoorn | Gerardo Gianolio trompet | Juan Cancer Navarro trombone | Anneke Attema contrabas | Ivan Gianakis slagwerk

Duurzaamheid

Alle kostuums in Midsummer Nightmare zijn in eerdere voorstellingen van Holland Opera gebruikt.

In de Pers

Lees HIER het interview in de Volkskrant

‘Je moet niet denken dat je naar de opera The Fairy Queen gaat’, zegt artistiek leider Niek Idelenburg. ‘Het zijn flarden van scènes waarin alles even wordt aangeraakt. Net zoals in dromen dus, waar de logica van de werkelijkheid even niet geldt'

Vandaar ook de titel Midsummer Nightmare. Hoe is de droom dan veranderd in een nachtmerrie?  'We wilden een ‘twist’ geven aan dit bekende stuk,’ zegt Idelenburg. ‘De muziek van Purcell is heel zoet en we wilden daar een tegenkleur aan geven. Jesse Passenier, die de muziek heeft gearrangeerd, heeft dat ook echt heel goed gedaan. ‘Hij gebruikt, bijvoorbeeld, spannende instrumentatie in de scène tussen Oberon en Titania (gezongen door Donij van Doorn) die zich afspeelt in het fort, in het pikkedonker. Het is echt een ‘nightmare’-moment. De deuren aan beide einden van de gang gaan dicht en je zit opgesloten in het fort. Je hoort alleen maar de muziek om je heen. Waar komt die vandaan?’  

Lees HIER het hele interview in Trouw

'Regisseur Joke Hoolboom baseerde Midsummer Nightmare losjes op Shakespeare’s komedie A Midsummer Night’s Dream (1600). “De hele opera gaat over communicatie, en dan vooral over het gebrek eraan”, zegt ze. “Elkaar niet verstaan, niet naar elkaar luisteren, verbinding die niet tot stand komt. Het is een metafoor voor wat er in de wereld gebeurt..”

De nachtmerrie uit de titel slaat vooral op het lot van elfenkoningin Titania, die de hoofdrol speelt. Zij wil zich ontfermen over het kleine kind in haar armen dat door een stervende aan haar is toevertrouwd. Maar haar man Oberon, verteerd door jaloezie, neemt het kind bruut van haar af. Een smeekbede van Titania mag niet baten.

lees HIER de hele recensie in Theaterkrant:

'Vanaf de tribune onder de grote lindeboom kijkt het publiek naar een fascinerend schouwspel: in de verte, achter het podium, schrijdt een groep musici in zwarte gewaden plechtig door het lange wuivende gras. Voorop een man met een grote trom, daarachter de blazers. Het is een bijna mythisch beeld, wat nog versterkt wordt als de musici dichterbij komen: allemaal hebben ze puntige elfenoortjes.

Natuurlijk zijn er een heleboel elfen in deze nachtmerrie, tot leven gebracht door een sierlijke groep zangeressen en de uitmuntende musici van het Jong Nederlands Blazers Ensemble. Samen brengen ze de muziek van Purcell en Passenier tot leven. In tegenstelling tot de andere hoofdrollen wordt Oberon niet door een zanger vertolkt, maar door Sinan Arat op de ney, een rietfluit. Gekleed als een soort djinn uit een sprookjesboek is hij imposant en zelfs betoverend wanneer hij Titania (sopraan Donij van Doorn) overmeestert en haar kind van haar afpakt.

Het oude Utrechtse Fort Rhijnauwen vormt een prachtig decor voor de zogeheten ‘wandelopera’ Midsummer Nightmare van Holland Opera. Een losse bewerking van Shakespeares Midsummernightsdream en Purcells The Fairy Queen, doordrenkt met moderne composities en bewerkingen van Jesse Passenier, componist en arrangeur.' 

Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren.