ZAUBERFLÖTE REQUIEM

NRC & THEATERKRANT ★★★★

Mozart schreef de Zauberflöte en het Requiem in de laatste maanden van zijn korte leven.

Die Zauberflöte zit vol raadsels. Want waarom veranderen de karakters van de Koningin van de Nacht en Sarastro in de 2e akte t.o.v. de 1e akte, had het te maken met een concurerende opera die in die tijd werd gespeeld en op die Zauberflöte leek.  En waarom is de proloog over de Koning van de Nacht niet door Mozart op muziek gezet? 

Ons verhaal is een combinatie van twee werelden: de kille, zwart-witte wereld van de Koningin van de Nacht en de kleurrijke wereld waarin Tamino vertoeft en waarin hij volwassen wordt. Een opera over de angst voor en het verzoenen met de dood, het verlangen naar onvoorwaardelijke liefde en een ode aan het leven.

Zauberflote Requiem is een mix van die Zauberflote en het Requiem van Mozart. Het is vooral muziek van die Zauberflöte waarnaast Holland Opera muzikale verdieping zocht middels de muziek van het Requiem. Van het Requiem worden de delen die Mozart geschetst heeft gebruikt. Schetsen die overigens op de achterkant van de partituur voor die Zauberflöte waren geschreven

Foto's

Trailer

RECENSIES

NRC ★★★★
Mozarts ‘Zauberflöte’ en ‘Requiem’ levert mooie combi-opera op
In ‘Zauberflöte Requiem’ van Mozart vertolken de hoofdrolspelers van Holland Opera hun personages met verve. De voorstelling werkt als „een verdubbelaar van menselijk geluk.”

Theaterkrant ★★★★
Die Zauberflöte zoals je hem niet eerder hoorde
Doordat de muziek uit het Requiem in deze opera is verwerkt en dus niet alleen vertolkt maar ook verbeeld wordt, komt het bovendien nog meer binnen. Wat het Zauberflöte Requiem vooral indrukwekkend maakt, is de fantastische zang van de solisten. De drie dames, Tamino en Papageno klinken verrukkelijk, maar ook Alexander de Jong als wachter valt op. De ster van de avond is Morgane Heyse als Koningin van de Nacht, die haar aria’s niet alleen feilloos ten gehore brengt, maar zich ook volledig inleeft in haar rol, met sterke mimiek en lichaamstaal - lees de hele recensie.

Groene Amsterdammer
Mozart in de fabriekshal

Het vreemde is dat het in hun productie Zauberflöte Requiem nergens als een stijlbreuk voelt, het toevoegen van andere muziek van Mozart werkt als verrijking en verdieping - lees de hele recensie.

NRC OPINIE
De angry bitch is een paradijsvogel

Na drie dagen ben ik nog onder de indruk.

REVIEWS

TEAM

Holland Opera i.s.m. Carthago Consort, jong Nederlands Blazers Ensemble, Cappella Amsterdam en Mr.Beam.

Creatie | Muziek: W.A. Mozart - Libretto: E. Schikaneder - Dirigent: Niek Idelenburg - Concept en regie: Joke Hoolboom - Dramaturg: Madelon Kooijman - Decorontwerp: Douwe Hibma - Videoprojectie: Mr. Beam - Lichtontwerp: Maarten Warmerdam - Geluidsontwerp: Tom Gelissen - Kostuumontwerp: Esmee Thomassen - Grime: Bernadette Hilhorst

Uitvoering | Pamina: Katrien Baerts - Tamino: Jeroen de Vaal - Papageno: Martijn Cornet - Koningin van de Nacht: Morgane Heyse - 1e dame: Elisabeth Hetherington - 2e dame: Leonie van Rheden - 3e dame: Ekaterina Levental - Sarastro: Jaap Sletterink - Priester: Alexander de Jong - Papagena: Jeannette van Schaik - Geharnaste: Adrian Fernandes

Strijkorkest | Carthago Consort
Viool: Laura Bruggen, Heleen Knoop, Jurriette van der Hoeven, Ian de Jong, Christianne Mosterd, Loes Dooren, Merel Vercammen en Kim White – Altviool: Tom Moonen, Léon van den Bergh en Ruben Sanderse – Cello: Veerle Schutjens en Marije de Jong

Blazersensemble | jong Nederlands Blazers Ensemble
Fluit: Teresa Costa en Jeanette Landre – Hobo: Inge Ariesen en Helmke Jansen – Klarinet: Sophie Schreurs en Erik Rojas – Fagot: Suzanne van Berkum en Anja Brons – Trombone: Lennart de Winter, Fabian Vos en Marijn Michielsen – Hoorn: Stefan Danifeld en William McNeill – Pauken: Natalia Alvarez – Contrabas: Daniel de Boer

Koor | Cappella Amsterdam
Sopranen: Marijke van der Harst en Maria Köpcke – Alten: Sabine van der Heijden, Inga Schneider en Suzanne Verburg – Tenoren: Mattijs Hoogendijk, Jon Etxabe Arzuaga en Diederik Rooker – Bassen: Robert van der Vinne en Kees Jan de Koning

Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren.